Tand­gnissel och tand­pressning

Tandgnissel och tandpressning.

Har du huvudvärk ofta eller får du ont i käkarna? Detta är vanliga symtom när man gnisslar eller pressar tänder. Eftersom det oftast sker när man sover är det inte alltid man är medveten om problemet utan märker bara av symtomen.

Orsaken till att man gnisslar eller pressar ihop tänderna kan vara olika men många gånger beror det på stress eller obalans i bettet. Symtomen är många och kan variera från person till person.

Några av de symtom som kan uppkomma när man pressar ihop tänderna är:

Ljud uppkommer när du öppnar eller stänger munnen från den ena eller båda käkarna. Problem att gapa, smärta kan uppkomma när du försöker gapa stort. Smärta eller överansträngt käkmuskel, känns ungefär som träningsvärk. Kan. Uppkomma på båda cellerna sidan av ansiktet.

Smärta eller ömhet när du tuggar

Smärta eller ömhet i tänderna, kan flytta på sig och drabba olika tänder vid olika tidpunkter,

Molande huvudvärk, ofta i området vid tinningarna eller över pannan. Huvudvärken kan många gånger uppkomma redan på morgonen närman vaknar. Ilningar i tänderna som orsakas av små sprickor. Tandgnissel eller pressning av tänderna kan med tiden orsaka sprickor i tänderna.

Du kan få hjälp!

Med hjälp av rörelseträning av käkarna kan du lindra symtomen. Eventuellt kan du behöva en bettskena för att förhindra att tänderna slits för snabbt. Bettskenan provas ut hos tandläkare och tillverkas för att passa dina egna tänder. Bettskenan används under natten och behandlingstiden varierar utifrån patientens behov.

Vill du veta mer eller boka en tid?